Blogopmaak

Elektrificatie: Waarom gemeenten & inzamelaars nu een E-lifter aanschaffen

GGI Innovations BV • September 18, 2024

Waarom zit de elektrificatie van vuilniswagens in een stroomversnelling? En waar moet je als overheid op letten?


1) Klimaatdoelstellingen behalen


De versnelling in de elektrificatie van vuilniswagens wordt voornamelijk gedreven door recente Europese wet- en regelgeving die gemeenten verplicht hun uitstoot te verminderen en versneld te verduurzamen. In het Klimaatakkoord van Parijs (2016) heeft de Europese Unie zich gecommitteerd aan klimaatdoelstellingen, waaronder het beperken van de opwarming van de aarde tot maximaal 2 graden Celsius.


Op verschillende bestuursniveaus — nationaal, regionaal, provinciaal en lokaal — werken ‘publieke koplopers’ zoals gemeenten en gemeentelijke bedrijven aan de opschaling van elektrificatie. In 2030 moet een aanzienlijk deel van hun wagenpark, waaronder 3.500 vuilniswagens alleen al in Nederland, uit elektrische voertuigen bestaan.


Om aan de regelgeving te voldoen, hebben gemeenten en andere partijen convenanten ondertekend, zoals Duurzame Voertuigen en Brandstoffen in de Reinigingsbranche, Zero Emissie Doelgroepenvervoer 2025, en het Schone Lucht Akkoord. Deze convenanten beschrijven hoe overheden en instanties bijdragen aan een snelle, betaalbare, en efficiënte overgang naar emissievrij vervoer.


2) Zero Emissie Milieuzones


In Nederland hebben 30 grotere gemeenten afgesproken om Zero Emissie Milieuzones in te voeren. In deze zones, die vanaf januari 2025 van kracht zijn, mogen vervuilende voertuigen die CO2 en fijnstof uitstoten niet langer rijden.


Dit betekent dat inzamelvoertuigen in deze zones uitstootvrij moeten zijn vanaf 2025, hoewel er tot 2030 voor sommige voertuigcategorieën nog uitzonderingen en vrijstellingen mogelijk zijn.


Gemeenten en inzamelaars bereiden zich hierop voor door nu al zoveel mogelijk elektrische voertuigen en werktuigen aan te schaffen.


3) Regeling Bevordering Schone Wegvoertuigen (Rbsw)


Sinds augustus 2021 is de Europese Richtlijn voor de Bevordering van Schone en Energiezuinige Wegvoertuigen (Rbsw) van kracht. Deze richtlijn, ook bekend als de Clean Vehicles Directive (CVD), stimuleert het gebruik van schone, energie-efficiënte voertuigen via publieke inkoop.


De regeling verplicht aanbestedende diensten om bij Europese aanbestedingen van wegvoertuigen, zoals vuilnisdiensten, te voldoen aan een minimumpercentage schone en emissievrije voertuigen. De verwachting is dat deze regeling de komende jaren zal leiden tot een aanzienlijke toename van het aantal emissieloze vuilniswagens.


4) Breed Besef en Bereidheid om te Verduurzamen


Er is een groeiend besef en bereidheid onder publieke en private organisaties om te investeren in duurzame technologie en logistiek.


De snel voortschrijdende elektrificatie stuwt de vraag naar elektrische oplossingen, wat weer leidt tot een toenemend aanbod van kwalitatief goede elektrische voertuigen en werktuigen zoals kranen, kraakpersen en beladingen.


5) Versnelling en vervolg


Hoewel de techniek om zwaar materieel te elektrificeren nog in de kinderschoenen staat, worden er de komende jaren veel ontwikkelingen verwacht. De huidige, beperkte maar gestaag groeiende vraag naar elektrische chassis en werktuigen voor vuilniswagens kan de transitie versnellen.


De elektrificatie van de Europese vuilniswagenvloot zal een positieve impact hebben op het milieu. Inzamelaars, burgers en dieren profiteren van schonere lucht en minder geluidsoverlast, wat bijdraagt aan een gezondere leefomgeving.


Tegen 2030 wordt verwacht dat ongeveer 50% van de nieuw bestelde vuilniswagens in Europa volledig elektrisch zal zijn of ten minste voorzien van elektrische onderdelen zoals belading, kranen en/of kraakpersen. De overheid zou er daarom goed aan doen om elektrische werktuigen toe te voegen aan de MIA / VAMIL lijst zodat er een fiscaal voordeel zit aan de aanschaf hiervan.


Voor veel vuilniswagenfabrikanten vormt de overstap naar elektrische aandrijving een uitdaging. De afgelopen eeuw is er veel geïnvesteerd in fossiel aangedreven mechaniek en hydrauliek, en de overgang naar elektrische voertuigen vereist andere vaardigheden, gereedschappen en componenten dan deze leveranciers in huis hebben.


Het is van belang dat gemeenten en inzamelaars zich niet laten afremmen door deze fabrikanten, maar juist de nieuwe aanbieders van innovatieve elektrische voer- en werktuigen een kans geven. De overheid heeft hiervoor het Startup Officers Network in leven geroepen om gemeenten te helpen bij aanschaf van nieuwe technologieën.


Bij GGI Innovations BV staan we te trappelen om zoveel mogelijk (elektrische) vuilniswagens uit te rusten met een BAS E-LIFTER belading. Dit innovatieve Nederlandse werktuig is fluisterstil, veilig, lichtgewicht en uiteraard 100% elektrisch!


We sporen alle gemeenten aan om vanaf heden een elektrische belading zoals de BAS E-LIFTER in hun aanbestedingen op te nemen.


By aart.schalk June 4, 2023
Our pledge: Net zero greenhouse gas emissions by 2025 
By aart.schalk June 6, 2022
Establishing BAS E-LIFTERS as a independent company happened late 2020, but preparations and discussions had been going on for almost 2 years. In this blog post I will take you with me on a journey and tell you our story!
By Aart Schalk January 13, 2022
People often ask me how I think the future of Waste Collection will look like, and why. In this short article I share my thoughts.
By aart.schalk May 8, 2021
Richtlijn schone wegvoertuigen nu ook voor vuilniswagens!
By Aart Schalk February 13, 2021
Emission-free waste collection comes one step closer when using a fully Electric bin-lift system.
By Aart Schalk February 12, 2021
Trends, challenges and future of the waste industry
Share by: